top of page
Blog: Blog2

Cum facem camera copilului un mediu frumos, sigur și sănătos? (II)

Partea II - Estetica și funcționalitatea camerei

Design pentru o dezvoltare armonioasă



Când ne apucăm să amenajăm camera copilului, trebuie să avem în centrul atenției nevoile lui. În primii ani de viață, el are nevoie să simtă conectare cu părinții, să-și câștige independența și controlul asupra corpului și a mediului său și să dezvolte competențe, de la capacitatea de a se mișca liber, la a-și alege singur jucăriile sau hainele. Camera copilului trebuie gândită într-un mod care să nu fie intruziv și nici suprasolicitant, ci un mediu potrivit pentru principalele lui activități.



Odihna


În varianta în care nu alegem co-sleeping (pătuț pliabil ce poate fi alăturat celui al părinților și reglat exact la înălțimea dorită), rămân două opțiuni pentru camera copilului: fie mergem pe pătuțul clasic din lemn sau textil, fie mergem pe varianta cu pat jos, pe sistem Montessori**. Pentru cea de-a doua variantă, preferata noastră, există variațiuni: se poate merge pe un pat mic la început, sau direct pe varianta de pat mare, potrivit până mai târziu, sub diverse forme de căsuțe sau moduri de încorporare în mobilier.


**Principiile Montessori susțin importanța amenajării unui spațiu în care copilul să fie independent. Acest lucru înseamnă că el poate, odată ce învață, să coboare singur din pat și să urce oricând. Asta îl va ajuta prin satisfacerea nevoii de control și autonomie.


Varianta cea mai simplă este așezarea unei saltele direct pe pardoseală (există și paturi speciale joase). Sunt amuzante expedițiile nocturne ale copilului, care este fericit că poate descoperi mica sa lume în voie.


Pătuțul, în special din lemn, este o piesă de mobilier foarte frumoasă și poate fi utilă mai ales când are diverse jucării atârnate, ce se mișcă și scot sunete liniștitoare. Cu toate acestea, s-au întâmplat accidente de-a lungul anilor din cauza gratiilor din lemn, printre care copilul poate scoate piciorul, sau a pernelor și jucăriilor lăsate lângă el. Evident, pătuțul trebuie să fie finisat cu materiale non-toxice și capitonat cu elemente de protecție bine fixate, din materiale ca bumbac organic.


Din punct de vedere funcțional, este ideal ca zona de joacă și cea de odihnă să NU se suprapună, astfel încât copilul să nu aibă acces direct la distracție când vine ora somnului. Separarea acestor zone va ajuta și la crearea rutinei de culcare, prin păstrarea unui nivel redus de agitație.



Depozitarea


Pe aceleași principii care încurajează satisfacerea nevoii de competență și control, depozitarea în camera copilului e ideal să fie astfel gândită încât copilul să aibă acces la haine, jucării și cărți. Beneficiile unui astfel de sistem de depozitare depășesc inconvenientul dezordinii constante ce se crează - dar asta doar până învață limitele și bucuria de a-și organiza singur lucrușoarele ;-)


În funcție de vârstă, jucăriile se recomandă a fi în număr redus la vedere și alternate, adică se aduc în față cele care au stat în spate până acum, ceea ce creează percepția de nou constant. Coșurile împletite pot fi folosite pentru a depozita jucării. Foarte utile sunt și sistemele de depozitare cu tăvițe sau cutii în care obiectele sunt depozitate tematic (legume/fructe, jucării de construit, puzzle, joc de rol). Este un mod plăcut prin care copilul învață sortarea.


Rafturile speciale pentru cărți care permit afișarea fiecăreia, la nivelul copilului, sunt ideale pentru a-i stârni curiozitatea. Și cărțile pot fi rotite și, cu timpul, va manifesta singur preferințele pentru anumite lecturi.


În general, NU alegem mobilier multicolor și strident pentru depozitare, ci mai degrabă încercăm să menținem ideea de fundal simplu pentru obiectele de interes - care sunt oricum colorate cel mai adesea.


Studiul


Răspundem la mediul înconjurător atât la nivel emoțional, cât și prin modul diferit în care accesăm și folosim resursele creierului. Atunci când mediul este stresant, creierul intră în “modul de supraviețuire”, caracterizat printr-un mod de gândire rațional (gândire convergentă). Când mediul este unul relaxant, calm, plăcut, devenim mai creativi (gândire divergentă). Pentru a încuraja gândirea creativă, așadar, copilul trebuie să se simtă în siguranță, calm.


Creativitatea copiilor poate fi încurajată prin folosirea albastrului în zona de studiu, care este și cea mai relaxantă dintre culori. Un alt mod prin care putem încuraja învățarea este prin oferirea unor suprafețe pe care copii să se exprime: tapet pe care se poate scrie cu marker, tapet magnetic, tablă de scris sau vopsea cu efect de tablă de scris și chiar plută (pentru copiii mai mari) - aceasta are și rol fonic, și un aspect natural relaxant.


Din perspectiva spațiului, sunt câteva lucruri ce pot fi aplicate pentru a încuraja dorința de învățare. Cu toate că ne încântă personajele favorite și animalele pictate pe pereți sau sub formă de tapet, abordările educaționale curente recomandă evitarea unor astfel de ”decoruri”. Argumentul este că, atunci când copilul este implicat într-o activitate, trebuie ca atenția lui să fie focusată integral la acea activitate. Dar copiii, la fel ca noi, adulții, sunt constant bombardați de stimuli din mediul înconjurător agitat, iar suprastimularea conduce la agitație, oboseală și imposibilitatea de a se concentra la ceea ce fac.


Deci, recomandarea ar fi ca pereții camerei să fie decorați cat mai simplu. Alegem culori naturale sau maxim o culoare mai puternică. Formele ar trebui să fie repetitive pentru a crea o senzatie de calm, de relaxare - categoric benefică pentru studiu. Dacă ne plac totuși pereți pictati, putem opta pentru zone mari de culoare pe care ochiul să se odihnească, cum sunt de exemplu munții geometrizați, în câteva tonuri de culori naturale. Este deosebit și tapetul pe bază de materiale naturale, pentru un plus de culoare și textură. Am descoperit cu încântare tapet cu fibre naturale (sisal, rafie, scoarță de copac, in, iută, bambus), tulpini de nufăr, tapet cu flori uscate sau scoici, plută sau chiar mica naturală.


Elementele naturale (textura lemnului, coșurile împletite, plantele) oferă o stare de liniste și, dacă sunt însoțite de imagini (tablouri, postere) reprezentând tot elemente din natură, efectul e cu atât mai puternic.

Așa ajungem la noțiunea de design biofilic care inseamnă conectarea omului cu natura pentru o bunăstare fizică și psihică. Rezultatele acestei abordări sunt foarte bune: în spitale oamenii se vindecă mai repede, copiii în scoli au rezultate mai bune, angajații în birouri sunt mai productivi, chiar și vecinii într-o comunitate socializează mai ușor.



Jocul



Frecvent, părinții căptușesc pardoseala cu un puzzle din spumă pentru a se asigura că primele încercări de a merge nu se vor transforma în căzături dureroase. Există totuși un risc asociat cu aceste materiale, din cauza faptului că unele modele conțin formamidă. Aceasta este o substanță extrem de toxică atunci când e ingerată, inhalată sau absorbită prin piele și poate afecta sistemul central nervos, pielea, ochii, tractul respirator și tractul digestiv. Părerile sunt împărțite referitor la materialul din care sunt realizate covoarele - spuma EVA (ethylene vinyl acetate), cu sau fără formamidă. A fost interzisă în Belgia și Franța, în timp ce alte țări permit comercializarea, susținând că expunerea la produsul finit nu este periculoasă. Pentru liniștea dvs., dacă vă doriți neapărat acest tip de covoraș, vă sfătuim să alegeți un model fără formamidă, sau, și mai bine, să vă îndreptați spre covoare realizate din materiale naturale.




Lumina


Lumina joacă și ea un rol foarte important în dezvoltarea armonioasă a copiilor. Sunt de necontestat efectele benefice ale luminii naturale, la fel cum au fost demonstrate și efectele perspectivelor vizuale, prin fereastră, spre elemente naturale (cer, dealuri, copaci).


Studiul, la fel ca și joaca, e o activitate care se potrivește cel mai bine în zona ferestrelor. În plus, ca oameni, suntem instinctiv stresați când nu vedem ieșirea dintr-o cameră, când nu o avem la îndemână. Așadar, așezăm măsuța sau biroul copilului cu laterala spre fereastră și cu fața spre intrare.


În ceea ce privește corpurile de iluminat, căutăm să nu ne rezumam la unul singur, central, ci să creăm atmosfera și nivelul de intensitate, potrivit fiecărei activități. Astfel:

  • Pentru lumina ambientală, alegem o variantă caldă, pentru o atmosferă relaxantă, cu o intensitate de minim 50 lm/mp raportat la suprafața camerei

  • Pentru studiu, becul va avea lumină naturală albă, cu intensitatea de minim 300 lm/mp calculată pe suprafața de lucru

  • Sunt de efect ghirlandele luminoase

  • Sunt foarte utile și corpurile de iluminat în zona patului, pentru povestea de seară

  • Sunt foarte interesante și sistemele de iluminat circadiene. Există pe piață chiar și soluții simple, ca becuri smart ce nu necesită modificări ale instalației, fie modele ce se conectează la router, fie modele cu intensitate reglabilă din numărul de apăsări pe întrerupător.


O ultimă recomandare referitoare la lumina din camera copiilor: evitați-o pe cea de veghe, oricât de utilă vi s-ar părea, pentru că inhibă secreția de melatonină, hormon necesar pentru somn!



Spațiul, în sistemele educaționale moderne


Pentru dezvoltarea copiilor, sunt importante și jocurile de rol și de imitație. În sistemul Montessori, spre exemplu, există zona numită ”viață practică”, unde copii au bucătărie, chiuvetă, obiecte pentru curățenie, călcat, ustensile pentru reparat, curățat pantofi sau tastatură. Toate aceste activități au beneficii pentru câștigarea încrederii de sine a copiilor, a responsabilizării lor, dar și pentru a le aduce fericire, prin posibilitatea de a face chiar ei ceea ce îi văd pe părinți făcând.


Un alt exemplu: în sistemul de educație alternativă Reggio Emilia (inițiat de un grup de părinți din regiunea italiană Reggio Emilia), un copil are 100 de limbaje prin care învață, își exprimă gândurile și emoțiile, e curios și plin de potențial. Astfel, educația e făcută într-un mod similar cu cel pe care îl adoptăm și noi atunci când amenajăm un spațiu pentru cei mici: copilul este în centrul atenției, el trebuie respectat și încurajat să descopere, prin acces liber la tot ce îl înconjoară. Iar curiozitatea lui poate fi stârnită prin plasarea a diverse obiecte, precum oglinzi și instrumente muzicale, în cameră.


Un ultim sfat: camera copilului NU trebuie neapărat să fie complet gata înainte să vină pe lume, ea poate fi transformată odată cu creșterea lui. E minunat când implicăm copilul în luarea deciziilor, relația cu el e mai caldă și plină de încredere și respect!


În loc de concluzii, o recapitulare a câtorva idei esențiale, credem noi, pentru amenajarea camerei astfel încât să încurajăm și dezvoltarea sănătoasă și armonioasă a copilului:


  • Alegem materiale naturale, non-toxice, verificăm etichetele produselor la fel ca ale alimentelor

  • Scopul spațiului nu este să apară în reviste ca model de creativitate și joc de culori stridente, ci, din contră, să fie un loc calm, un fundal în care puiul să descopere

  • Împărțim totul în două categorii: cu acces și fără acces pentru copil, încercând să păstrăm la minimum categoria a doua

  • Verificăm de la nivelul copilului tot ce poate cauza accidente

  • Alegem, de câte ori putem, să creăm spații care îi dau ocazia copilului să fie creativ, liber să exploreze.

Urmărește-ne pe Facebook! Dacă vrei să afli mai multe despre cum să amenajezi camera copilului, te așteptăm la webinar! În curând îl vom anunța oficial. Vei învăța cum să organizezi spațiul, ce materiale să alegi și vom detalia toate aspectele ce țin de influența spațiului asupra sănătății și dezvoltării armonioase a copilului.



arh. Marina Berdilă

220 afișări
bottom of page